27 okt 2018

Een goede zithouding achter je bureau

Wereld ergotherapiedag


Een slechte zithouding kan leiden tot rug-, nek- en schouderklachten, met een verminderde concentratie tot gevolg. We geven u hier graag enkele tips om uw werk met de computer comfortabeler te maken. Ga er maar eens goed voor zitten!

Zet u allereerst goed diep in uw stoel.

  • De zitting
    Stel de hoogte in: uw voeten staan plat op de grond (hoek tussen boven- en onderbeen ≥ 90 graden). Afstand tussen zitting en knieholte ongeveer vier vingers.
  • De rugleuning
    Stel de rugleuning in: uw onderrug wordt ondersteund door de bolling in de rugleuning.
  • De armsteunen
    Stel de armleuningen in (hoek tussen boven- en onderarm ≥ 90 graden; ellebogen zo dicht mogelijk bij het lichaam).
  • Het dynamisch zitten
    Veel afwisseling in zithouding is belangrijk. U schakelt best het dynamisch mechanisme van uw stoel in.

Nu bekijken we even uw bureautafel, uw scherm, uw toetsenbord en muis.

  • Stel het werkblad in op ellebooghoogte
    Bij een te laag en niet-instelbaar werkblad: verleng de poten.
    Bij een te hoog en niet instelbaar werkblad: gebruik een voetensteun.
    Gedeelde werkplekken: zet het werkblad op de hoogst gewenste instelling. Indien nodig kunnen anderen een voetensteun gebruiken.
  • De bovenzijde van het beeldscherm staat recht voor u op ooghoogte
    De afstand tot het beeldscherm is ongeveer een armlengte. Het beeldscherm staat haaks tegenover het raam geplaatst.
  • De muis en het toetsenbord staan dicht bij uw lichaam
    Beweeg de muis vanuit de gehele onderarm en niet alleen vanuit de pols.
    Zorg voor voldoende afwisseling tussen beeldschermwerk en andere werkzaamheden.
    Zorg voor lichaamsbeweging, gebruik bijvoorbeeld zo veel mogelijk de trap.
    Sta regelmatig op en loop even.